سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع شقاق یا فیشر مقعدی

انواع شقاق

انواع شقاق مقعدی در اثر ایجاد شکاف یا ترک بر روی سطح پوست اطراف ناحیه ی مقعد ایجاد می شود. گاهی این شکاف بسیار خفیف و جزئی است و هنوز این زخم تازه به بافت های زیرین خود نفوذ نکرده است ولی در برخی موارد زخم به دلیل عدم رسیدگی و درمان لازم شکل مزمن به خود می گیرد و با نفوذ و تخریب بافت های زیرین خود باعث ایجاد درد، خونریزی و التهاب می شود.

از طرفی برخی عوامل و خط قرمزها وجود دارند که علائم و نشانه های این عارضه را وخیم تر می کنند و با زمینه ی فیشر مزمنی که دارید در نهایت شما را به تیغ جراحان می سپارند.

در این قسمت با توضیح انواع این بیماری و مراحل آن، نگاهی کوتاه به عوامل تشدید کننده و روش های پیشگیری از شقاق خواهیم داشت.

انواع شقاق یا فیشر مقعدی

شقاق مزمن و حاد

فیشر مقعدی درجات و انواع مختلفی دارد و با توجه به علائم و نشانه های آن و طول مدت زمانی که این عارضه به وجود آمده است می توان نوع آن را تعیین کرد.

علائم آن می تواند به آرامی و مستمر خود را نشان دهند گاهی هم همه چیز به طور ناگهانی آغاز می شود.

زخم بیماری ممکن است زخمی تازه و کم عمق باشد که به تازگی به وجود آمده است و با درد و خونریزی های خفیفی همراه است. در برخی موارد هم مدتها از ایجاد زخم گذشته و بافت های زیرین آن به کل صدمه دیده اند و طول و عمق زخم بیشتر شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی درد و خونریزی هم افزایش می‌یابد.

به طور کلی انواع شقاق مقعدی به دو نوع زیر دسته بندی می شود:

  • شقاق حاد در شرایطی ایجاد می شود که بیمار برای اولین بار با علائم و نشانه ها روبرو می شود. این نوع با شروع درد و خونریزی های ناگهانی همراه است و معمولا عمق و طول زخم کم است.

شقاق حاد

  • شقاق مزمن در شرایطی به وجود می آید که شقاق حاد تحت درمان و رسیدگی های پزشکی قرار نگرفته است و با گذشت زمان وضعیت علائم وخیم تر شده است.

شقاق مزمن

فیشر یا شقاق مزمن

شقاق مزمن یکی از انواع شقاق مقعدی است و اگر شما به این نوع از بیماری مبتلا شده اید به این معنی است که مدتها از ایجاد آن گذشته و شما برای درمان آن اقدامی را آغاز نکرده اید.

با تکرار و پیشرفت علائم و نشانه های بیماری به مرور زمان از هم گسیختگی و آسیب بافتی اطراف ناحیه ی مقعد افزایش می یابد و با افزایش طول و عمق زخم ، فیشر وارد مراحل پیشرفته تری می شود که برای درمان آن به انجام عمل جراحی نیاز است.

منبع :

شقاق

fissure