سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب مناسب ترین مبدل حرارتی

در حالی که طیف گسترده ای از مبدل های حرارتی در دسترس هستند ، مناسب بودن هر نوع (و طراحی آن) در انتقال گرما بین مایعات بستگی به مشخصات و الزامات کاربرد دارد. این عوامل تا حد زیادی طراحی بهینه مبدل حرارتی مورد نظر را تعیین می کنند و بر رتبه و محاسبات اندازه مربوطه تأثیر می گذارند.

برخی از عواملی که متخصصان صنعت هنگام طراحی و انتخاب مبدل حرارتی باید در نظر داشته باشند عبارتند از:

  • نوع مایعات ، جریان سیال و خواص آنها

  • خروجی های حرارتی مورد نظر

  • محدودیت اندازه

  • هزینه ها

نوع سیال ، جریان و خواص

نوع خاص مایعات مانند هوا ، آب ، روغن ، و غیره - و خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و حرارتی آنها - از جمله فاز ، دما ، اسیدیته یا قلیایی ، فشار، سرعت جریان و غیره - در تعیین جریان کمک می کند. پیکربندی و ساخت و ساز مناسب برای آن برنامه انتقال حرارت خاص است.

به عنوان مثال ، اگر مایعات خورنده ، درجه حرارت بالا یا مایعات با فشار زیاد درگیر باشند ، طراحی مبدل حرارتی باید قادر به تحمل شرایط تنش بالا در طی فرآیند گرمایش یا سرمایش باشد. یکی از روش های تحقق این الزامات با انتخاب مصالح ساختمانی است که دارای خواص مورد نظر می باشند: مبدلهای حرارتی گرافیتی دارای رسانایی حرارتی بالا و مقاومت در برابر خوردگی هستند ، مبدلهای حرارتی سرامیکی می توانند درجه حرارت بالاتر از نقاط ذوب فلزات متداول و مبدلهای حرارتی پلاستیک را کنترل کنند.جایگزین کم هزینه ای را ارائه می دهد که دارای درجه ای از مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی است.

روش دیگر با انتخاب طرحی مناسب برای خواص سیال است: مبدلهای حرارتی صفحه ای قادر به انتقال مایعات با فشار متوسط ??تا متوسط ??اما در سرعت بالاتر از انواع دیگر مبدلهای حرارتی هستند و تبادل گرما دو فاز هنگام کار با مایعات ضروری است. یک تغییر فاز در کل فرآیند انتقال حرارت. سایر خصوصیات جریان سیال و سیال که متخصصان صنعت ممکن است هنگام انتخاب مبدل حرارتی به خاطر داشته باشند عبارتند از ویسکوزیته سیال ، خصوصیات رسوب ، محتوای ذرات و وجود ترکیبات محلول در آب.

خروجی های حرارتی

خروجی حرارتی مبدل حرارتی به میزان گرمای منتقل شده بین مایعات و تغییر دمای مربوطه در پایان فرآیند انتقال حرارت اشاره دارد. انتقال گرما در مبدل حرارتی منجر به تغییر دما در هر دو مایعات می شود ، دمای یک سیال به محض خارج شدن گرما کاهش می یابد و با افزودن حرارت ، دمای مایعات دیگر افزایش می یابد. خروجی حرارتی مطلوب و میزان انتقال حرارت به تعیین نوع و طراحی بهینه مبدل حرارتی کمک می کند زیرا برخی از طرح های مبدل حرارتی نرخ انتقال بخاری بیشتری را ارائه می دهند و می توانند درجه حرارت بالاتر از سایر طرح ها را تحمل کنند ، البته با هزینه بالاتر.

محدودیت اندازه

پس از انتخاب نوع مطلوب مبدل حرارتی ، یک اشتباه معمول در خرید یک مورد که برای فضای فیزیکی داده شده بسیار بزرگ است. اغلب اوقات ، خرید دستگاه تبادل گرما در اندازه ای که فضای بیشتری را برای گسترش یا اضافه کردن آن فراهم می کند ، محتاط تر است و نه انتخاب دستگاهی که فضا را به طور کامل در بر بگیرد. برای برنامه های کاربردی با فضای محدود مانند هواپیماها یا اتومبیل ها ، مبدل های حرارتی جمع و جور کارایی انتقال حرارت بالا را در راه حل های کوچکتر و سبک تر ارائه می دهند. مشخصه ای از سطح انتقال حرارت زیاد به نسبت حجم ، چندین نوع از این دستگاههای تبادل گرما در دسترس هستند ، از جمله مبدلهای حرارتی صفحه جمع و جور. به طور معمول، این دستگاه ها از ویژگی های نسبت ≥700 متر 2 / متر 3 برای برنامه های کاربردی گاز به گاز و ≥400 متر 2 / متر 3 برای برنامه های کاربردی مایع به گاز.

هزینه ها

هزینه مبدل حرارتی نه تنها قیمت اولیه تجهیزات بلکه هزینه های نصب ، بهره برداری و نگهداری از طول عمر دستگاه را نیز شامل می شود. اگرچه لازم است مبدل حرارتی را انتخاب کنید که به طور مؤثر الزامات برنامه ها را برآورده کند ، همچنین لازم است که هزینه های کلی مبدل حرارتی انتخاب شده را در نظر داشته باشید تا بهتر تشخیص دهید که آیا دستگاه ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر. به عنوان مثال ، مبدل حرارتی در ابتدا گران اما با دوام تر ممکن است منجر به هزینه های نگهداری کمتر و در نتیجه هزینه های کل کمتر در طی دوره های چند ساله شود ، در حالی که مبدل حرارتی ارزان تر ممکن است در ابتدا ارزانتر باشد اما در همان مدت زمان به چندین تعمیر و تعویض نیاز دارد.