سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی ماشین های سنگ شکن

معرفی ماشین های سنگ شکن

خراشنده ها یا ریپرها قرنها به عنوان ماشین های سنگ شکن استفاده شده اند. رویم های قدیم سنگ شکن های خراشنده را به گاوهای نر می بستند و  سنگ ها را می شکافتند. بعضی از سنک شکن های خراشنده توسط یک ماشین یدک کشیده می شوند. ولی امروزه اغلب سنگ شکن های خراشنده بر تراکتورها یا بولدوزر سوار می شوند. اینگونه ریپرها قادرند مقدار بسیار زیادی نیروی فشاری در جهت پایین نسبت به ریپرهای یدکی اعمال نمایند.
افزون بر این، سنگ شکن ریپر را می توان به طور دائم به بولدوزر وصل نمود بدون اینکه در کار بولدوزر اشکالی پیش آید. 


سه نوع سنگ شکن ریپر


یک نوع عبارت است از سنگ شکن ریپر مفصلی که نسبت به نقطه اتصالش دوران می کند و زاویه دندانه ریپر نسبت به سطح زمین همزمان با نفوذ دندانه در زمین تغییر می نماید.
سنگ شکن ریپر نوع B دارای زاویه ثابتی نسبت به سطح زمین است و با کاهش و افزایش دندانه، زاویه حمله تغییر نمی کند. 
نوع سوم یک زاویه دندانه متغیر به دست می دهد که به دلخواه راننده ماشین سنگ شکن تغییر می کند تا نتایج بهینه شده و اپتیممی حاصل شود. زاویه حمله را حتی در حین کار و حرکت نیز می توان تغییر داد. هر چند انتخاب نوع ریپر بستگی به نوع سنگ و شرایط کار دارد ولی به طور کلی نوع سوم معمولا در اغلب موارد نتیجه مطلوبی را به دست می دهد. دندانه های سنگ شکن ریپر در طرح های مختلفی عرضه می شوند و هر کدام از آنها برای نوع به خصوصی از کار مورد استفاده قرار می گیرد. 

معمولا از سر دندانه های قابل تعویض استفاده می شود. سر دندانه هم در انواع و اندازه های مختلفی ساخته می شود که هر کدام به کاری می آیند. 
در هنگامی که شرایط کار چندان مناسب نباشد، استفاده از دو سنگ شکن ریپر که پهلوی هم کار می کنند باعث کاهش مخارج می شود. اگر از دو ریپر که به یک تیغه بولدوزر متصل هستند استفاده شود، مقدار تولید باز هم بالاتر خواهد رفت.

همراه با توسعه و تکامل ماشین های سنگ شکن ریپر، تکنیک جدیدی برای بارگیری و حمل ابداع شده است. لودرهای چرخ لاستیگی که به جام مخصوص سنگ بسیار قوی مجهز شده و دارای لاستیگ های با آج عمیق هستند، یا به لاستیک هایشان زنجیر بسته شده است، معمولا از بیل هیدرولیکی در بار کردن سنگ های شکافته شده اقتصادی تر و به صرفه تر هستند. 

سایر برتری های لودر چرخ لاستیکی نسبت به بیل هیدرولیکی، قدرت مانور آن به اضافه قابلیت کار آن در فضاهای محدود و همچنین سرعت حرکت  آن بین کارگاه های مختلف است. روش دیگر بارکردن عبارت است از هل دادن سنگ کنده شده توسط بولدوزر به روی تسمه نقاله که تسمه نقاله به نوبه خود واگن ها یا کامیون ها را بار می کند. از اسکریپر، هم به منظور بارکردن و هم حمل سنگ شکافته و کنده شده می توان استفاده کرد.
معمولی ترین وسیله برای حمل سنگ کامیون کمپرسی است. روند جدید در استفاده از اینگونه ماشین ها استفاده از کامیونهای بزرگتر و سریعتر با باربند مخصوص حمل سنگ است. یک پیشرفت دیگر در زمینه حمل سنگ کنده شده توسط سنگ شکن ها استفاده از اسکریپرهای مخصوص کار در مناطق سنگی است.